onsdag 27 januari 2010

Dagis

I torsdags eftermiddag var Elton hos mormor och morfar så att jag kunde jobba undan lite. Jag passade på att traska bort till förskolan där han fått plats för att kolla läget. Det är en nystartad (i höstas) förskola där de renoverat en av skolans paviljonger för att anpassa den till dagisverksamhet och en av fröknarna (förlåt, pedagogerna) som jag pratade med i telefonen varnade mig för att det såg lite "nyinflyttat" ut.
Jo det kan man ju lugnt säga. Det verkade nästan som att de flyttat in förra veckan eller nåt. Och när jag frågade när de trodde att de skulle komma lite mer i ordning så fick jag ett lite tveksamt "ja, jag vet inte... det beror på hur mycket pengar vi får efterhand att köpa in grejor för..." osv.
Va??? De har redan köpt bord och stolar osv till barnen (åtminstone!) och en förfärlig massa hyllor som står uppställda längs med väggarna i de lite väl stora salarna (fd klassrum) men ca 90 % av dem gapar helt tomma. Lite leksaker finns lite här och var och så. Sorgligt!
Kunde de inte se till och få det lite mer hemtrevligt och mysigt för barnens (och personalens) skull? Sätta upp lite teckningar och så vidare på väggar och dekorera lite! Ta några av alla dessa hyllor och genom förankring i tak och golv, dela av någon sal så det blir lite mindre och mysigare utrymme Det behöver de väl inte vänta på kommunens pengar för?! Kal och tråkig miljö, både inne och ute, där det gjorts en inhängnad liten (asfalterad!) gård för de små att leka på. Kalt och tråkigt som sagt.
Jag försökte peppa mig själv på hemvägen och tänka att personalen verkade ju faktisk trevlig och gullig. Och barn anpassar sig ju. Och förhoppningsvis så får vi nåt annat så småningom...
Klockan två på natten var jag inte lika övertygad...

Inga kommentarer: